Córka spłaciła zaległości podatkowe ojca. Skarbówka chce od ojca podatku
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się ministra finansów z prośbą o zmianę prawa. Zwrócił uwagę na problemy, jakie sprawia stosowanie przepisów o zwolnieniu z podatku od darowizn w najbliższej rodzinie.
Co do zasady darowizny rodzinne są zwolnione od podatku, ale jak się okazuje, i od tej zasady są wyjątki. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich – niepotrzebnie.
Darowizna na rachunek urzędu skarbowego. KIS rozwiewa złudzenia
Według RPO najważniejsze powinno być ustalenie, czy przelew pozwala jednoznacznie potwierdzić, kto przekazał pieniądze, komu i w jakiej wysokości. Krajowa Izba Skarbowa (KIS) w jednej z nowych indywidualnych interpretacji podatkowych widzi sprawę inaczej.
Córka spłaciła zaległości podatkowe ojca, który prowadził działalność gospodarczą. Chcieli zawrzeć pisemną umowę, z której miało wynikać, że darowizną są pieniądze przeznaczone na spłatę zaległości podatkowych. Córka chciała od razu przelać tę kwotę ze swojego rachunku bezpośrednio na rachunek bankowy urzędu skarbowego.
KIS jednak orzekł, że od tak przekazanej darowizny ojciec będzie musiał zapłacić podatek, mimo że środki przekaże mu córka, która przecież należy do tzw. I grupy podatkowej – zwolnionej od podatku. Dlaczego?
Subkonto dla osoby obdarowanej. Rozbieżności interpretacyjne
Okazuje się, że według KIS wpłata na rachunek urzędu nie wystarczy do udokumentowania darowizny tak jak chce tego ustawodawca. Z takim sztywnym stanowiskiem trudno jest się pogodzić RPO.
KIS podparła się w tej sprawie wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że co prawda prawo dopuszcza darowizny na rachunek osoby trzeciej, ale dotyczy to wyłącznie subkont wyodrębnionych w ramach tego rachunku dla osoby obdarowanej – na przykład w ramach rachunków prowadzonych dla deweloperów czy spółdzielni mieszkaniowych.
Według rzecznika, kiedy córka reguluje w ten sposób zobowiązanie ojca, taką transakcję również można udokumentować w sposób umożliwiający kontrolę podatkową. Przepisy powinny ułatwiać przekazywanie majątku między najbliższymi, przy zachowaniu przejrzystości takich operacji, tymczasem restrykcyjna wykładnia może pozbawiać podatników zwolnienia przewidzianego dla najbliższej rodziny.